Cercar al blog
Articles recents

Creant un Portafoli Imprès

Enviat el03/08/2023 968

Què és un portafoli?

Un portafoli és un element essencial per a qualsevol persona que treballi (o vulgui treballar) en el sector creatiu. Es parla molt de tenir un portafoli en línia, que és fàcil d’actualitzar però, què passa quan tens una entrevista o necessites reunir-te amb un client cara a cara? Aquest és el terreny del portafoli imprès

Com passa amb la majoria dels objectes impresos, el format que triïs pel teu portafoli determinarà com n’és de fàcil actualitzar-lo. Pots escollir un llibre enquadernat professionalment que només s’actualitzi quan sigui absolutament necessari. O pots optar per un portafoli de fulls solts: sense enquadernació i amb total flexibilitat sobre quan actualitzar-lo. O pot ser alguna cosa completament diferent: un estil personalitzat que et representi com a persona.

Hi ha molts articles sobre els tipus de treball que hauries d’incloure en el teu portafoli. Els detalls varien segons el sector de les indústries creatives, però tots segueixen la mateixa tendència: el treball ha de ser el millor que hagis fet, ha de mostrar les habilitats que més t’interessen i has de poder parlar de cada projecte que hi aparegui. En aquest article ens concentrarem en els aspectes pràctics de la presentació impresa.

Ja tens els teus projectes triats, la teva sinopsis escrita i saps que ja està. El teu portafoli. El millor del millor de tot el que has fet però, com ensenyar-lo a la resta?

Externalitzar la impressió de la teva carpeta de treballs

La vida útil és el punt clau a la hora de pensar en utilitzar un llibre imprès i enquadernat professionalment per al teu portafoli. No voldries dedicar molt temps a crear cada una de les pàgines de la carpeta i adonar-te de que el projecte que just has acabat hauria de ser la peça central quan la carpeta arribi a casa teva.

L’equilibri entre cost i quantitat també es converteix en un factor a tenir en compte quan és una altra persona la que produeix el portafoli. Avui en dia existeixen moltes opcions per tal de crear llibres rentables, de qualitat professional i amb tirades curtes utilitzant una premsa digital com la HP Indigo, però encara s’ha de trobar un equilibri entre la quantitat i el cost per llibre.

La subcontractació és una gran opció perquè elimina tot l’estrès de la producció. T’ofereix una amplia gamma de papers i tipus d’enquadernació. Algunes impremtes també ofereixen plantilles per al disseny de les pàgines. O pots utilitzar la teva pròpia habilitat creativa per tal de crear un disseny perfecte per a la teva marca. Tot el que has de fer és pujar els arxius i esperar que t’ho entreguin.

L’inconvenient de l’externalització és que no és tan flexible per canviar el contingut de la teva cartera. També pot resultar car si només necessites una copia. Això pot estar bé si aquesta copia dura anys; tanmateix, si crees regularment projectes dignes d’un portafoli, també hauràs d’actualitzar periòdicament el teu portafoli imprès. Això pot fer que l’externalització resulti prohibitivavment cara.

Preguntes clau abans de subcontractar la producció del teu portafoli imprès:

  • Amb quina freqüència finalitzes projectes que mereixin la pena?
  • Quants exemplars necessites realment?

Imprimeix el teu propi portafoli

Els portafolis impresos pels propis creatius que els presenten són fantàstics com autèntica representació de tu i del teu treball. Tens tota flexibilitat sobre el número de copies que es produeixen i pots treballar amb un pressupost  molt específic. Pots actualitzar fàcilment els continguts, amb la freqüència que necessitis. Disposa d’una amplia gamma de tipus de paper i opcions d’acabat.

Si desitges crear la opció de llibre tradicional, disposes d’opcions de coberta d’aspecte professional que et permet canviar fàcilment les pàgines interiors. També pots crear tu mateix un portafoli de fulls solts: tot el que necessites és una caixa o carpeta d’aspecte atractiu per a guardar els fulls pel seu transport i presentació. Pots experimentar fàcilment fins a trobar el format que millor funcioni.

No obstant, si segueixes aquest camí, hauràs de ser molt sincer amb tu mateix sobre les teves habilitats de producció. La quantitat és fonamental en qualssevol carpeta impresa. Es tracta del teu millor treball, pel qual l’ha de mostrar amb la màxima qualitat possible. Si no saps com treure-li el màxim partit al teu equip, no podràs produir un portafoli excel·lent. No té sentit produir impressions boniques per després rebaixar el seu impacta i no donar-los un acabat igual de bonic.

Preguntes clau abans d’imprimir el teu propi portafoli:

  • Quin és el teu nivell d’impressió i acabat?
  • Estàs disposat a aprendre noves tècniques per a produir la teva carpeta amb la màxima qualitat possible?

El mètode híbrid per a imprimir portafolis

Pot ser una bona opció si ets fort en un àrea però necessites una mica d’ajuda en una altra. Per exemple: pot ser que et costi treure el màxim partit a la teva impressora (d’on surten aquestes marques negres de les bores del paper?), però pot ser que siguis un obsessiu dels petits detalls (mesurar deu vegades, tallar una). Decideix quines són les teves habilitats i subcontracta les àrees en les que ets més dèbil.

Reuneix un grup de producció: intercanvieu les vostres habilitats per tal d’oferir a tots la millor qualitat possible en la cartera impresa. Si ets un geni solucionant problemes amb les impressores, però no saps doblegar una línia recta per salvar la teva vida, posa’t en contacte amb algú que sàpiga fer-ho. Ofereix-te a imprimir la seva carpeta si t’ajuda a crear la increïble presentació emergent que has dissenyat i imprès par la teva carpeta.

Esbrina què hi ha disponible a la teva zona: hi ha alguna impremta especialitzada en tirades curtes? Pot ser puguin imprimir la teva carpeta de treballs i tu pots fer-hi els últims retocs a casa o a l’estudi.

Preguntes clau abans d’utilitzar el mètode híbrid:

  • Quins són els teu punts febles?
  • Qui pot ajudar-te?

El millor dels portafolis impresos es que poden ser casi qualsevol cosa. No hi ha límits imposats per la resolució de la pantalla o la velocitat del servidor. Els portafolis impresos són una experiència tàctil de la teva marca. Les opcions de presentació que triïs han de complementar el treball que realitzis com a creatiu.

Si ets conegut pel teu estil ultramodern, trasllada’l a la teva elecció de medis impresos. Un logotip ultramodern tindrà un aspecte i un tacte diferents si s’imprimeix en un paper blanc natural amb molta textura que si s’imprimeix en un paper blanc llis i brillant. El mateix passa amb la presentació: tria alguna cosa neta i senzilla per a presentar el teu treball.

 

Reflexions generals sobre la creació d’un portafoli imprès:

  • Tingues en compte que la gent utilitzarà la carpeta: no la facis massa gran (per que sigui incòmode de manipular) ni massa petita (per que tothom necessiti una lupa per veure-la), a menys que sigui una decisió de disseny molt deliberada.
  • Existeix la possibilitat de que no estiguis en una sala quan algú faci un cop d’ull a la carpeta. Inclou una breu descripció de cada projecte per tal de que els espectadors puguin llegir-la: que sigui breu, si volen més informació la demanaran.
  • Saber el que vol dir cada un dels teus projectes: si no pots parlar en detall de tots i cadascun d’ells, per què estan allà?
  • La qualitat és clau: triïs la forma que triïs per presentar la teva carpeta impresa, ha de ser de la màxima qualitat. Sense marques de tinta a les bores del paper ni enquadernacions dèbils que facin que les pàgines es deixin anar.

Menú

Codi QR

Configuració